Opakowanie kartonowe, niezależnie od tego, czy jest to opakowanie żywności, opakowanie kosmetyków, opakowanie elektroniki czy opakowanie na ubrania, ma na celu przede wszystkim ochronę przed zniszczeniem i zabrudzeniem.
Dużą wagę przykładamy również do ładnego wizualnie i estetycznego zapakowania prezentu, bez względu na to, jakim przedmiotem chcemy obdarować wybraną osobę. Pakując prezent przede wszystkim zastanów się, jakie wrażenie ma wywołać opakowanie. Prezenty należy pakować nie tylko w sposób bezpieczny i zapobiegający uszkodzeniom, ale także w sposób ciekawy i wzbudzający zainteresowanie. Podobnie jest w przypadku różnych produktów codziennego użytku, podarki i upominki są dostarczane w jakimś opakowaniu. Takie opakowanie ma wiele różnych ról, a obejmują one ochronę, bezpieczeństwo, zwiększoną użyteczność, atrakcyjny wygląd, optymalny projekt i specyficzne wymagania klientów, by wymienić tylko kilka. Jednak to, co często postrzega się w przypadku opakowań na produkty lub prezenty, to przeznaczenie jednorazowe. Albo jest ono zdejmowane, aby zacząć korzystać z trzymanego w środku produktu, albo wyrzucany, gdy tylko skończy się zawartość opakowania.
Wynik jest taki sam, ponieważ zużytego opakowania nie wykorzystuje się najczęściej ponownie.
Nie znaczy to oczywiście, że ma być byle jakie i nieatrakcyjne wizualnie. Obecnie z powodu zanieczyszczenia środowiska najczęściej używa się opakowań do prezentów papierowych i kartonowych w postaci torebek i pudełek. Dobrej jakości pudełka na prezenty są nie tylko trwałe, ale mogą mieć różne kolory i nadruki, które wybieramy do okoliczności lub zawartości, jaką w nie włożymy. Plastik, jako materiał opakowaniowy, szkodzi środowisku, zanieczyszczając naturalne krajobrazy, rozkładając się na drobne mikroplastiki i kończąc na oceanach i morskiej różnorodności biologicznej. Dodatkowo jako materiał do pakowania prezentów, plastik czy foliowa torba nie nadają się, ponieważ nie są odpowiednie wizualnie. Estetyczne i dopracowane opakowanie stanowi ważny element wręczania prezentów.